top of page

Publicerar du för dig själv, eller dina följare?

Writer: Ebba BrobeckEbba Brobeck

 

Äntligen! Vårt första avsnitt av # Hooked är live, och vi kan knappt vänta med att dela allt vi vet om sociala medier, marknadsföring och hur du faktiskt fångar din målgrupps uppmärksamhet.


Men låt oss börja med en viktig fråga: Publicerar du för dig själv – eller för dina följare?

Det är lätt att tänka att vi skapar innehåll med vår publik i åtanke. Men om vi är ärliga, hur ofta postar vi för att vi måste få ut något, snarare än för att ge våra följare något de faktiskt vill ha?





Skapa innehåll som folk vill se!

Många företag och kreatörer gör misstaget att fylla sina kanaler med inlägg som berättar om dem själva:

  • ”Vi är experter på…”

  • ”Vårt företag gör…”

  • ”Här är våra produkter/tjänster…”

Problemet? Det tillför inget värde till den som scrollar. Folk sparar och delar inlägg som hjälper dem, inspirerar dem eller underhåller dem – inte rena företagspresentationer.

Så, hur skapar du innehåll som faktiskt engagerar?




1. Tänk som en följare, inte en avsändare

Skulle du själv stanna upp i flödet om ditt inlägg dök upp? Skulle du spara det eller skicka det till en vän? Om svaret är nej – gör om, gör rätt.



2. Prioritera en stark "hook"

De första tre sekunderna avgör allt. Börja ditt inlägg med något som väcker nyfikenhet och stoppar scrollandet:

  • ”Visste du att 90 % av alla TikTok-videor floppar av samma anledning?”

  • ”Det här enkla tricket kan dubbla din räckvidd – och nästan ingen använder det.”



3. Ge värde först – prata om dig själv senare

Ditt innehåll bör lösa ett problem, inspirera eller underhålla innan du pratar om dig själv. Fokusera på vad din målgrupp vill se, inte vad du vill säga.



 


Testa detta nästa gång du publicerar

Innan du postar ditt nästa inlägg, ställ dig själv den här frågan:

"Om jag inte visste något om mitt företag/konto – skulle jag bry mig om detta inlägg?"

Om svaret är nej – tweak it!

Och om du vill lära dig mer om hur du skapar innehåll som faktiskt engagerar, missa inte vår podcast där vi kommer gå djupare in på strategier, psykologin bakom köpbeteenden och sociala mediers algoritmer.


🎙️ Lyssna på Hooked där poddar finns – nya avsnitt varje måndag och fredag!





 

Commentaires


Malmö, Sweden

info@cheriie.agency

(+46) 734 264 883

  • Instagram
  • TikTok
  • LinkedIn

©2025 by Cheriie

bottom of page